Projekt finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego w ramach Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Województwa Wielkopolskiego na lata 2022 – 2026
W dniach 28 i 29 listopada 2024 r. w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. gen. dr. Romana Abrahama we Wrześni przeprowadzone zostało Szkolenie ISKRA Odporności w wymiarze 12 godzin dydaktycznych.
W szkoleniu wzięło udział 16 osób: nauczyciele tej szkoły, pedagog i psycholog. Celem szkolenia było zapoznanie z programem i przygotowanie Uczestników do jego realizacji, czyli prowadzenia spotkań z młodzieżą.
Każdy Uczestnik szkolenia otrzymał pakiet do realizacji zajęć, który obejmuje:
• Przewodnik dla nauczyciela – szczegółowe scenariusze do każdego spotkania
• Workbook – jeden zestaw kart ćwiczeń dla ucznia w zeszycie z zszywanym
• Dostęp do materiałów w wersji elektronicznej
• Materiały do prowadzenia zajęć z uczniami
• Materiały szkoleniowe
W pierwszym dniu przedstawione zostały informacje na temat celów, głównych założeń Programu. Zapoznano uczestników z koncepcjami, na których program został oparty, a także sposobami i zasadami prowadzenia zajęć. Zaprezentowany został również pakiet materiałów do prowadzenia zajęć.
Podczas szkolenia uczestnicy mieli okazję w sposób praktyczny zapoznać się z metodami prowadzenia zajęć. Szkolenie miało formę warsztatów.
Pracowano indywidualnie, w parach i małych grupach. Pojawiło się wiele refleksji na temat odporności psychicznej, emocji i uczuć, komunikacji, tworzenia więzi i kształtowania strategii radzenia sobie w zmieniającym się świecie.
Szkolenie przygotowujące do realizacji programu „ISKRA Odporności” zostało tak zaplanowane i zrealizowane, aby budować przekonanie, że promocja zdrowia psychicznego, profilaktyka powinna koncentrować się na potencjale i zasobach każdego człowieka oraz ma na celu wzmacnianie własnych sił, świadomość zasobów, do których można sięgnąć w trudnej sytuacji.
Podczas szkolenia Uczestnicy mogli doświadczyć na sobie w jaki sposób program ma wspierać odporność psychiczną - rozumianą jako umiejętność kontrolowania sposobu reagowania oraz radzenia sobie z trudnościami i wyzwaniami. W formie praktycznej przedstawiono założenia teorii naukowych i metod o potwierdzonej skuteczności
z zakresu:
• terapii poznawczo – behawioralnej
• psychologii pozytywnej
• koncepcji mindfulness (uważnej obecności),
które stanowią podbudowę teoretyczną dla podejmowanych działań.
ISKRA w praktyce prowadzi do rozwijania umiejętności pozytywnej adaptacji, uczenia się nowych, bardziej pomocnych sposobów interpretowania trudnej sytuacji oraz lepszego radzenia sobie z wyzwaniami.
Program „ISKRA Odporności” wpływa na poprawę komunikacji w grupie/klasie, uczy wzajemnego szacunku do drugiej osoby, uczy radzenia sobie z trudnościami, z silnymi emocjami. Przede wszystkim zachęca do pomocy i wspierania innych - tworzy wskazany program edukacyjny z zakresu wychowania, promocji zdrowia i profilaktyki uzależnień.